piątek, 29 kwietnia 2016

"Moje życie z Mozartem"- recenzja jednej z najbardziej osobistych książek Érica-Emmanuela Schmitta

Czytając książki często porównujemy się do głównych bohaterów, znajdujemy podobieństwa pomiędzy nami, a nimi. Zastanawiamy się nad ich dalszymi losami po zakończeniu książki, może nawet czasami myślimy nad tym co by zrobili w jakieś sytuacji z życia codziennego. Jednak czy zdajemy sobie sprawę z tego, że przeżycia naszych ulubionych postaci są tak naprawdę przeżyciami ich twórców. Ile z nas czytając serię książek o danym bohaterze, chciało również dowiedzieć się czegoś o życiu jego autora. „Moje życie z Mozartem” - Erica-Emmanuela Schmitta pokazało mi, właśnie że cała jego twórczość jest oparta na jego doświadczeniach. Również pozwoliła mi ona na zrozumienie toku myślenia autora. Jest napisana w formie listów Schmitta do wybitnego muzyka- Mozarta, w których opisuje swoje życie, przemyślenia, marzenia w pewien sposób obudowane wokół jego muzyki. Właśnie dlatego listy są zaadresowane do kompozytora. Do książki dołączona jest płyta z utworami Mozarta wybranymi przez autora, które odegrały ważną rolę w jego życiu.

Autobiografia Erica- Emmanuela Schmitta jest bardzo lekką, krótką książką choć pełną treści i niewątpliwie różni się od innych książek z tego samego gatunku. Jest ona niesamowicie osobista. Autor opisuje w niej swoje słabości, smutki, chwile zwątpienia, opinie i przemyślenia, odsłania w niej dosłownie wszystko. Pozwala on czytelnikowi zrozumieć siebie, jak i również wniknąć do swojego życia prywatnego. Także muzyka tworzy idealną atmosferę i dopełnia w ten sposób czytany tekst. Całość, książka razem z płytą, stanowią dzieło bardzo intymne i piękne. Sposób pisania autora jest niesamowicie delikatny, a słowa łączą się idealnie z muzyką grającą w tle, tworząc piosenkę.

Podsumowując lektura według mnie jest zdecydowanie warta przeczytania, zarówno dla wielbicieli tego gatunku (autobiografii), jak i dla tych, którzy za nim za bardzo nie przepadają. Jednak uważam, że zanim zdecydujemy przeczytać się „ Moje życie z Mozartem” powinniśmy się przedtem zapoznać z innymi książkami Erica- Emmanuela Schmitta, chociaż może być to właśnie zachęta do przeczytania jego twórczości.

1 komentarz:

  1. Z literackiego dorobku tego autora czytałam tylko ,,Oskara i Panią Różę" -wzruszająca powieść. Lekko się czyta ale trochę mi zgrzytał przesyt egzystencjalnych refleksji. Czy ta książka też jest tak nimi naszpikowana? Lubię czasem poczytać takie rzeczy, ale co za dużo to nie zdrowo.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń